Adviezen voor cliënten

Mensen met een sociale angststoornis vinden dat ze minder gezond en minder vitaal zijn.Ze vermijden allerlei situaties en zijn handig in het verzinnen van trucs om sociale situatie te ontlopen.

  • zorg dat u genoeg weet over de sociale fobie. Zorg er ook voor dat mensen die voor u belangrijk zijn er genoeg over weten;
  • u moet weliswaar zelf uw sociale fobie aanpakken, maar vrienden, familie en hulpverleners kunnen u daar goed bij helpen. de Angst, Dwang en Fobie Stichting organiseert lotgenotencontact;
  • Voor lichte tot matige angstklachten geeft Indigo in Zeeland cursussen en trainingen voor jongeren, volwassenen en ouderen:
  • neem de tijd om met uw behandelaar, familie en vrienden uit te zoeken hoe u kunt omgaan met de paniekstoornis. Neem ook de tijd om uit te vinden of en welk werk haalbaar is. Bijvoorbeeld parttime of fulltime, betaald of vrijwillig. Neem niet te veel hooi op uw vork;
  • zorg voor structuur in uw dagen. Soms geeft de behandeling die al en anders kan dat door sport of (vrijwilligers)werk;
  • veel mensen schrikken van iemand met psychische klachten en reageren afwijzend. Bepaal daarom zelf wat u wel en niet vertelt en aan wie. Vertel oppervlakkige kennissen een beperkte versie en reserveer het complete verhaal voor mensen die dichtbij staan.
Printversie van deze paginaPrint