Adviezen voor cliënten

Een gegeneraliseerde angststoornis heeft veel invloed op het dagelijks leven. Veel mensen met een gegeneraliseerde angststoornis vinden dat hun gezondheid en hun welzijn zeer slecht zijn. Deze angststoornis leidt ook tot veel ziekteverzuim.

  • Zorg dat u genoeg weet over de gegeneraliseerde angststoornis. Zorg er ook voor dat mensen die voor u belangrijk zijn, er genoeg over weten.
  • U moet weliswaar zelf uw gegeneraliseerde angststoornis aanpakken, maar vrienden, familie en hulpverleners kunnen u daar goed bij helpen. De Angst, Dwang en Fobie Stichting organiseert lotgenotencontact.
  • Voor lichte tot matige angstklachten geeft Indigo in Zeeland cursussen en trainingen voor jongeren, volwassenen en ouderen:
  • Neem de tijd om met uw behandelaar, familie en vrienden uit te zoeken hoe u  kunt omgaan met de gegeneraliseerde angststoornis. Vooral omdat de stoornis niet snelover gaat. Neem de tijd om uit te vinden of en welk werk haalbaar is, bijvoorbeeld parttime of fulltime, betaald of vrijwillig. Neem niet te veel hooi op uw vork.
  • Zorg voor structuur in uw dagen. Soms geeft de behandeling die al en anders kan dat door sport of (vrijwilligers)werk.
  • Veel mensen schrikken van iemand met psychische klachten en reageren afwijzend. Bepaal daarom zelf wat u wel en niet vertelt en aan wie. Vertel oppervlakkige kennissen een beperkte versie en het complete verhaal aan mensen die dichtbij staan.
Printversie van deze paginaPrint